Samtaler 1:1
Samtaler på tomandshånd er en klassisk metode når man skal hjælpe mennesker med forandringer og udvikling.
Da der virkelig er sket en fantastisk udvikling af fagligheden i Samtaler 1:1 er det vigtigt at orienterer sig grundigt inden man vælger hvilen Samtaleform man har brug for.
Meget forenklet kan man dele de forskellige typer op efter hvad kundens behov handler om.
Terapi handler om at afhjælpe traumer, som stammer fra fortiden.
Supervision handler om at øge din faglighed i din aktuelle arbejdssituation.
Coaching handler om at sætte sig mål, finde ressourcerne og afmontere forhindringerne.
Neurocoaching, som altid er opdateret med den nyeste forskning. Det er et intensivt forløb, hvor din indsats afspejler effekten. Neurocoaching foregår via Skype, så tid og sted er ekstremt fleksibelt.
Neurocoaching findes for både private og erhverv, eller i en kombination af de to. I helt særlige tilfælde tilbyder vi også Akut Assistance til nøglemedarbejdere i erhvervslivet og UndervisningsDanmark.
ordliste
Her er en oversigt over nogle af de ord som bruges, og en ultrakort beskrivelse.
-
Psykoterapi
Terapi handler om at finde en oprindelig årsag til den mistrivsel man oplever. Det oprindelige traume har programmeret hjernen til at aktivere negative og uønskede følelser på utilsigtede tidspunkter og i sammenhænge, hvor vi har mindst brug for det.
-
Coaching
Handler næsten altid om at finde et mål i fremtiden, fjerne forhindringer og finde egne ressourcer. Coaching er blevet helt vildt kvalitetsudviklet de seneste år og har efterhånden vundet indpas, både teoretisk og praktisk, i store dele af både UndervisningsDanmark og erhvervslivet.
-
Executive Coaching
Handler om coaching af ledere på det højeste niveau. Det adskiller sig fra almindelig coaching ved at en topleder ganske ofte står alene med mange beslutninger. Selvom der naturligvis findes sparring og fællesskab for en topleder, så ved alle der har prøvet det, at det i sidste ende kan være yderst ensomt.
-
Sparring
Når to kolleger eller fagfæller drøfter deres faglighed, eller når en leder doserer sin erfaring til en medarbejder kalder vi det sparring. Det gode ved sparring er, at den enkelte medarbejder udvikler sine egne ressourcer og erfaring.
-
Rådgivning
Rådgivning handler om at være dedikeret indenfor et smalt område, så kunden sparer tid og penge indenfor en fagområde, hvor man ikke selv har kompentencer. De bedste kendte rådgivere er ingeniører, advokater og revisorer, som alle arbejder udelukkende med deres fag, så de opbygger en stærk og solid indsigt i deres fag. Særlig for rådgivning gælder også at de råd som gives kan være ansvarspådragende. Hvis fx en ingeniør laver en beregning på en bærende konstruktion og den ikke holder alligevel, så har han et meget vidtgående ansvar.
-
Mentoring
Hvis konsulenten har været der selv kan han være en slags rollemodel for de yngre kolleger. Mentoring har et kæmpe potentiale for begge parter, da det på den ene side er en fantastisk talentfabrik og det på den anden side er den måske vigtigste døråbner i din karriere strategi.
-
Supervision
Supervision skal sikre din professionelle faglighed, altså kvalitetssikre dine kunders udbytte af din indsats. Særligt hvis du selv er ledelseskonsulent, psykoterapeut, coach, eller arbejder i UndervisningsDanmark er det vigtigt at udvikle dig selv.
-
Mesterlære
Sidemandsoplæring, learning by doing, kært barn har mange navne. Mesterlære er den allervigtigste form for læring der overhovedet findes. Og langt det meste mesterlære der findes, består i det daglige fællesskab på arbejdspladsen.
-
Protreptik
Her udvisker vi forskellene mellem konsulenten og kunden og bliver søgende, nysgerrige på værdier og sproget. Efter mere end 20 års ledelseserfaring er jeg ikke bange for at slå fast, at Protreptikken er det stærkeste redskab jeg kender, når de største beslutninger skal træffes. Det er krævende, både mentalt og i tid. Til gengæld vil investeringen altid give dig det værdimæssige beslutningsgrundlag, som gør at beslutningen får både rod og vinger.